jueves, 4 de diciembre de 2008

Antiguedades

Otra de mis pasiones estrechamente ligada a la escalada, como casi todo, es el coleccionismo de piezas antiguas de escalada (material), así como libros y guias, algunas como ediciones muy antiguas de boulder en Bleau o escalada y fotografía en Montserrat, en este caso se trata de material de escalada.

He tenido la suerte de tener unos padres que escalaban y por extensión amigos que son como mi familia, y eso me ha hecho tener una colección de pitones, buriles, anillas, estribos , maza, mosquetones, sacos de dormir, cordinos,casco, cuñas, etc, de aquella época, más o menos unos 38 años de antiguedad, eso y lo que ha ido cayendo por el camino, o encontrado en alguna canal o a pie de camino, como aquella llave de vete tu a saber donde camino de Sant Benet, entre una alsina, semanas después de aquella maravillosa tormenta que dejo el monasterio y alrededores hecho un cromo.

Siempre busco, en anticuarios, en mercadillos de libros algo interesante con la historia de la escalada, a todo esto estoy suscrito al boletín electrónico de una librería Americana llamada Chessler Books en ella he comprado vídeos y algún libro, pero también tienen antiguedades, hoy he recibido uno de los últimos boletines en el que se me informaba de unas novedades como un Martillo alpino firmado por Tom Frost, un piolet de travesía firmado por Yvon Chouinard, Heinrich Harrer, Reinhold Messner, Ed Hillary, Chris Bonington, Kurt Diemberger, Jim Whittaker. Nawang Gombu, Maurice Herzog, y Tom Frost! su precio 3500$, unos bongs firmados por Royal Robbins y Tom Frost y otro Bong firmado por Yvon Chouinard, Warren Harding, Royal Robbins y Tom Frost, todo esto junto a 40 antiguedades más con precios que oscilan entre los 40$ de un Piton firmado por Royal Robbins, hasta el piolet de arriba que se va a los 3500$.

Un verdadero gustazo para los sentidos esta historia plasmada en hierro que ha surcado y realizado primeras ascensiones en Yosemite, Patagonia, Alpes, etc, si más no os recomiendo un paseo por su pagina web, la compra esta al acceso de todos, ya sea un pitón firmado por Robbins.

Para los que no conozcan a todas las leyendas de arriba les recomiendo la lectura de algunos libros que hacen un repaso a la historia viviente de la escalada, Historias de escalada de Jim Bridwell, Campo 4 Recuerdo de un escalador de Yosemite de Steve Roper, Royal Robbins El espíritu de una época por Pat Ament, Annapurna primer 8000 por Maurice Herzog, El séptimo grado por Reinhold Messner, y mucho más.

Que disfrutéis con el paseo hacia una época pasada.

15 comentarios:

un tal Pinxo dijo...

Estamos un poco melancolicos...jajaja, justamente mi ultima entrada fue de la historia de la zona que frecuento. Si en el fondo somos unos romanticones...jejeje. Un saludo del Pinxo..

en Girbén dijo...

La història és estranya i a vegades cruel.
El Maurice Herzog va acabar sent Ministre d'Esports de França
(algú s'imagina a un escalador ministre???)
El Messner viu en un castell i al gran Jim Bridwell amb 64 anys
l'han desnonat perquè no podia pagar la hipoteca.
(http://www.desnivel.com/object.php?o=17879 )
Haurà d'anar-se'n a viure en una hamaca a mitja paret del Capitan?

Entremig hi ha qui va fent negoci.
Jordi

Josep Barberà. dijo...

Menys el llibre Septimo Grado del Messner els he llegit tots.
Bons llibres.
I ja que estem, no sabràs per casualitat on puc trobar aquest títol que em falta per llegir?.
Fa temps que el busco.

Ferran Guerrero dijo...

Josep: El del Messner l'he trobat ara mateix a Chessler books per 150$, es el que te, pero a l'Ebay fa poc ha acabat una subasta i se l'han endut per 15 €, es questio d'anar mirant, amb calma.

en Girben:estaria be que amb la de claus signats, s'ajudes a pagar l'hipoteca d'en Bridwell, la veritat que es una situació que cada es repeteix més, tant en escaladors com no escaladors, es el que te la nostra societat, primer corona herois i despres els deixa caure a l'oblit.

Bona nit senyors.

h dijo...

Muy bueno el post, para mi este tipo de entradas tienen un gran valor añadido. Aprovecho para recomendar "Que mi gente vaya a hacer surf", explica algunas peripecias de Yvon Chuinard y la historia de la empresa, que es realmente interesante aunque no sea un libro centrado en la escalada o la montaña.
Otros grandes libros (aunque no son de ninguno de los de arriba) son "montañas de una vida" de Walter Bonatti, y uno muy curioso y diferente de la mayoría, "la montaña es mi reino", de Rébuffat.

Oye, podrías hacer un museo de montaña y escalada como el Messner, jeje, el Ferrero's Montain Museum.

Saludos

lo company del Mus dijo...

Ferran, que hay de cierto de un suceso que le paso, a Ivon Chouinard con un cliente, que se le mato, segun dicen por que se saco el budrier para hcer sus necesidades y a la hora de ponerselo, se ve que se lo coloco mal y en una caida despues el tipo se salio del atalaje. el resultado fue que el muerto era hermano de un abogado, (por lo visto un crack) y este le puso un pleito que le salio por un ojo y parte de otro. ¿es por esta razon que la marca del rombo desaparecio del mercado? dicen que tuvo que asociarse con otra marca para poder paliar los gastos.
cuentan tambien que este proceso marco un precedente y todos los budries, desde entonces llevan incluida las instrucciones de colocarselo.
¿es cierto o me contaron una historia yosemitica?

lo company del Mus dijo...

se me olvidava, el boudrier estaba fabricado por Chouinard, por eso la denuncia.

Ferran Guerrero dijo...

H: no da para tanto como un museo, es más reliquias, y recuerdos de una epoca, el Messner si que la esta liando con castillos y muesos.

Lo campany del mus: De todos los libros que he leido relacionados con el tema Yosemite, no me suena nada así, pero ceo que si te pasa algo así tal como son los yanquis, no se si pleito o prision.
Me ha despertado la curiosidad, voy a buscar en internet haber si sale algoa, puede que sea una histira de Yosemite.

Ya veo que os ha gustado la entrada, see you.

Anónimo dijo...

Puestos a reliquear i mirant pa'kasa, quins serien els top three anclajisticamente hablando? (altres segur farien els top fifty)

* Escarpa o ... crítica de la Normal del Cavall
* Idem o madera de turno de la TIM de l'Aeri
* El taco más gord nunca puesto, seguramente de la Santacana de la Momia

Digo yo

Todo V.O., of course

Anónimo dijo...

Birdix...t'oblidesde una cosa important...els burils del darrer llarg de la GEDE que en SANTACANA VA TREURE a la Gran del Pas del Princep...

I el pìtó cementat de la FILIGRANA?

D'aqui a uns anys hi haurà al museu algun parabolt posat i tornat a treure de la PUNSOLA? O algun sikat? o....

La vida és elíptica...

FERRANMASTER...quins vicis que tenim eh? En el món tot allò que té una demanda té un oferent!

SEPTIMO GRADO: si no el trobeu podeu acudir (BCN) a la biblioteca del CENTRE EXC. DE CATALUNYA ( paradís 10)...jo m'hi passava hores i hores a les tardes de juliol, quan ja no tenia classe. D'aquest llibre vaig flipar molt...però avui, llegit de nou en diagonal, l'únic que puc dir és que traspua un egocentrisme estrany que gairebé ratlla la patologia..ja sé que és la crítica que sempre s'ha fet a en Messner, però llegint hi veus una bona part de cert en ella.

per coses més fresques la HISTORIAS DEL SEXTO GRADO, d'en LIVANOS...questo é plus funny...

Per mi un dels llibres de inspiració va ser el ESCALADAS EN YOSEMITE...la biblia..quines fotos, El veig ara super antic però "aleshores" em semblava "el futur!"...buahhhh!

Ferran Guerrero dijo...

Pupas: lo tenemos en cuenta, no estaria malament que algu fes un museo de l'escalada i la muntanya a Catalunya, tots sabem m'es d'un que es dedica a "pasear" entre roques i que alguna cosa te al seu petit museu.

Tranki: Jo tinc Escaladas en Yosemite, va ser un regal que hem va fer la Laia fara 4 anys, no vull sapiguer el que l'hi var costar trobar-lo, el del Septimo Grado, ahir es va vendre a Ebay per 15 € y a EEUU el venen per 150~$, estan locos estos yankis, a mi si ha hagut un llibre que m'ha marcat i no hem canço de llegir, bueno dos.

Estrellas y borrascas de Rebuffat.
Una vida en la vertical de Gullich (la primera edició,la segona tambela tinc pero l'han cagat, fotos, en B/N, Desnivel reload)

He llegit varios llibres del Messner i la primera sensació es que va una mica de sobrat, ja dic es una impressió, aixo no deixa que ha sigut un gran alpinista i escalador.

Ja anirem ampliant la secció, si algu vol enviar fotos o afegir ja sap.

en Girbén dijo...

Sens dubte, Ferran, has encetat un tema que dona de si.
Pot semblar que són dos temes (el material i els llibres) quan de fet en són un: la Cultura -també el culte: pagar 35000 $ per un pitó!-.

Ja he imaginat aquest tan necessari museu (a Sta. Cecília?). Una sala amb plafons de resina amb rèpliques de les temeràries reunions relligades amb filferro, etc,etc...
És i no és el mateix, però fa uns anys vaig fer una rèplica exacta
(via motllo) de la capçalera de l'avenc de St. Marçal. En un parell de pams quadrats hi han els vells burils xafats, els caps dels spits del 8, i l'argolla inox. d'un químic. (Ja et passaré un retrat)

No estiraré ara el llarg fil dels llibres.
Uf TRanki! Molts llibres de la Biblioteca del Centre van conèixer una fotocopiadora d'aprop (els socis ens els podem endur).
Ferran: com tens lo de París?
He de recomanar la Librairie des Alpes. Un lloc màgic, tant pel lloc (les cavallerisses d'un palau del XVII) com per les dues grans dames que la porten (ho saben tot, tot i tot; en puc donar fe).
I és clar que tenen web: http://www.librairie-des-alpes.com

No ens l'acabarem el tema.
Volem secció fixa!
Jordi

Ferran Guerrero dijo...

Sta Cecilia, seria un bon lloc per un museu.

Per aclamació popular, per els romantics i somiadors inaugurem una nova secció, diguem, Coleccionisme, etc, incloure llibres i material antic, s'acepten fotos, histories, etc.

Paris: encara no tinc tancat el tema, pero sembla ser que de moment aquest nadal no el passare a Bleau, mes il.lusió que a mi no crec que l'hi faci a ningu, estic anyorat, necesito d'aquell bosc i d'aquella terra, fa uns quants anys amb la Petita Vegana varem estar a punt d'emigrar cap a Bleau, en una escapada d'aquelles de fugir de tot i iniciar una vida nova a un lloc que per el seu magnetisme i la seva gent ens atrau.

Ara si aquest nadal no pot ser, a setmana santa segur que si (almenys ho intentarem).

Interesant l'enllaç, el posarem a la dreta.

Girben, les teves aportacions sempre son molt interesants.

Continuem somiant

Anónimo dijo...

Ei Ferran. Em dic Leticia i sóc amiga del Manya (Aisialdia). El meu avi, en Joan Caballé Costa, va ser un escalador bastant destacat dels anys 40 (va pujar la moreneta al Caball Bernat, té moltes primeres a Etxauri...), i tinc moltes fotografies, material i llibres. Si t'interessa pel "museu" t'ho puc passar.
Una bona pensada. Leti.

Ferran Guerrero dijo...

Doncs Leticia i tant que m'interesa, fem una cosa, et dono el meu mail i despres et dono el telefon i parlem per aqui, i ja t'explico com es l'iniciativa i el que estem fent.

ferranblock@msn.com

Estem en contacte Leticia.